Hardies Mode

Met veel plezier werkte ik, op verzoek van de oprichters, aan een verhaal over Hardies Modehuis in Den Haag. Met dit bedrijf wisten Hardie Genscher en Aad Vermeulen veertig jaar lang de tongen los te maken. Dat begon al direct toen zij besloten om in hun toenmalige antiekwinkel ook damesmode te gaan verkopen. Hoe verzin je het, dachten velen in de ‘Haagse kringen’. Het bleek uiteindelijk helemaal niet zo’n gek idee. De zaak groeide uit tot een begrip in de stad en kon beroemdheden als prinses Laurentien en Neelie Kroes tot de vaste klanten gaan rekenen. 

 

Antiquair verkoopt tafel, vier stoelen en twee jurken
Dit kopte een Haagse krant aan het begin van de jaren 80. Een antiekzaak die ook jurken ging verkopen? Vreemde combinatie, vonden velen. Wisten die mannen wel genoeg af van dameskleding? Hardie Genscher was immers van huis uit etaleur. Zijn compagnon (en levenspartner) Aad Vermeulen was in zijn jonge jaren fotomodel geweest en hun collega Theo Wassink, die ook een belangrijke rol in de zaak speelde, was opgeleid tot timmerman…

Dat het mode-avontuur desondanks in korte tijd zeer succesvol werd, was vooral te danken aan Hardie Genscher. Hij bleek een haarfijn gevoel voor mode te hebben. Binnen een week waren de eerste japonnen, aangeschaft in Parijse naai-ateliers, uitverkocht. Bekende Nederlanders als  Liz Snoyink, Gemma van Eck, Astrid Joosten en, in de aanloop naar Prinsjesdag, vele politici kwamen op de zaak af. Later vonden zelfs leden van het Koninklijk Huis hun weg naar Hardies, zoals prinses Laurentien.

Neelie Smit-Kroes was minister van Verkeer en Waterstaat in de tijd dat zij vaste klant van Hardies werd. De Leidse Courant schreef daarover op 23 februari 1988: ‘Sinds de Hardies zich zeven jaar geleden op het modepad begaven, is er heel wat veranderd aan de kleding van menig politicus en artiest. De rokjes van Neelie Smit-Kroes zijn wat korter geworden, de outfit van Kees Brusse heeft een wat exclusiever tintje gekregen. […] Een beetje ministersvrouw laat zich bij hen kleden. Dat succes hebben ze vooral te danken aan hun jaarlijkse modeshow, die overal wordt omschreven als een happening.’

Die modeshows waren inderdaad ieder jaar opnieuwthe talk of the town’. Ze werden gehouden in de Haagse Jacobskerk, waar alle 1700 zitplaatsen steevast uitverkocht waren. Modejournalisten deden er verslag van, Henk van der Meijden schreef erover in de Privé. Societyjournalist Gert Jan Dröge wijdde in zijn satirische tv-programma Glamourland een complete aflevering aan een van de shows.

Hardie’s Mode bestaat nog altijd. Het is uitgegroeid tot een gerenommeerd bedrijf, verspreid over drie panden in de Javastraat. Nog steeds mag de zaak bekende artiesten, captains of industry, politici en leden van het corps diplomatique tot de vaste klanten rekenen. Faycel Ahmed staat er tegenwoordig aan het roer. Hardie Genscher en Aad Vermeulen kijken over zijn schouder mee, maar trekken zich geleidelijk terug. Theo Wassink is in 2019 overleden.

 

 

 

 

 

 

 

Het verhaal “Hardie Genscher, man van ideeën” dat ik in het kader van deze opdracht schreef, wordt binnenkort gepubliceerd op de website van het bedrijf: Hardies Modehuis